frenzz

Sunday, October 3, 2010

PEnGORbAnaN yAnG beRMakNA uNtuk TemaN

Istilah sahabat karib padaku, tidak semestinya harus saling bertemu. Adakalanya, kawan kita itu jauh di benua lain. Biar jarang berutus khabar berita, namun nama sahabat karib itu selalu disebut-sebut dalam doa. Ada juga sahabat karib yang sentiasa di sekeliling kita, tetapi tidak selalu kita bertegur sapa, namun bila saat memerlukan saja akan berhubungan. Selain itu, kawan yang di depan mata sendiri juga tidak kita sedari ciri-ciri yang ada padanya sudah layak untuk dipanggil sahabat karib.

Sememangnya sahabat karib amat sukar dicari. Bukan semua gelak ketawa akan berkekalan. Kadangkala ia boleh berubah dalam sekelip mata sahaja.

Kalau begitu mana kita nak cari dia....esham .....esham....hati ko keras selalu bekorban untuk orang lain...(versi lagu gila gila remaja )...dalam duk layan lagu nie ada la jugak aku terfikir....aku selalu jer bekorban untuk orang lain......Apa aku dapat ??memang r aku tak dapat apa apa,,,tapi lepas aku buat pengorbanan,aku dapat asa kepuasan dalam diri aku...mmg aku bukan budak baik tapi aku cuba untuk jadi yg terbaik...terbaik untuk (tutttttttttttttttttttttt),ha ah nak main secret plop..he9,,terbaik untuk mak n ayah aku laa...aku kan nak jadi ank baik,,kih9(anak soleh)...sapa nak jadi macam aq angkat kaki !!!!!! kih9..

Nie plop kisah pengorbanan kawan aq yg aq asa takkan ada penghujungnya..........hi9
Mellabo,cik pal n cik poo....(bukan nama sebenar ),,,nie laa antara watak watak kelam yg aku ingat..mereka smua nie insan insan yg sentiasa prihatin terhdap kbjikan orang lain...tapi sayng orang yg mereka sayangi 2 tak pernah plop nak ambil tahu n ambil kisah hal mereka semua nie...(AAK)ada aku kisah...kah9...aku arap one day cepat atau lmbat orang orang yg mereka sayngi 2 akan sedar btapa mereka dsyangi....n i hope penyesalan mereka blom terlambat...dan aq yakin masih ada sisa baki kasih sayng kawan kawan aq nie kat orang yg mereka sayang 2, even perasan sayng 2 dah tenggelam bersama perasaan DENDAM !!!!!!!!!!!!!!
Kisah kawan yg mkn kawan....btul ker ???he9
Bla aq pkir balik mmg ada ker orang macam 2...ataupom aku salah seorang daripada golongan 2....selisih malaikat 44...kuang3...aq tak nak r jadi macam 2...n semua orang pom taknak jad macam tu...tul tak ???(btul x3)versi upin ipin..aq asa mat simpati dekat kawn aq sorang nie...dahlaaa dipermainkan oleh kwn kwn yang rapat+dipercayai malah dibunuh plop oleh dunia siber yg kian menguasai manusia sekarang...apa apa pom aq berdoa kawan aq nie tabah mnghadapi seglanya n dapt jdikan Nabi Muhammad S.A.W sbgai idolanya...aminnnn

Antara cinta dan persahabatan.............
Aq lebih rela memilih persahabatan daripada cinta...even rasa sakit dhati yg menanggung...aq ada seorang kwan baik la kot...hu9(namanya biarlah rahsia),,dyea cakap dyea jatuh hati kat sorang budak perempuan kat class dyea r...aq asa mreka mmg sesuai n aq harap mereka akan menjadi pasangan yg bercinta kerana Allah S.W.T.even pada masa yg sama aq pom................................................biarlaa aq n shamspirit jer yg tau....tapi demi persahabtn dan asa kasih aq terhadap hambaNya aq sanggup korbnkan perasaan aq demi persahabatn ..bg aq ,aq tetap boleh jadi kawan baik dgn orng 2 sampai bila bila pom...yang penting aq ska tengok orang lain gembira...aq arap aq tetap jadi diri aq sampai bila bila...

Kadang-kala kita tidak tahu apakah syaratnya untuk bergelar sahabat baik. Ada ‘cakap-cakap orang’ mengatakan, sahabat baik itu harus mempunyai ikatan kimia (ada chemistry) antara keduanya. Ungkapan sebegitu benar memeningkan kepada sesiapa yang tidak pandai berkawan kerana ia sangat subjektif.
Aku cuba mengelak untuk memikirkan kimia itu, berbanding melihat pada simtom-simtom ketika mengenal erti persabahatan. Aku berpegang kepada kepercayaan ini, iaitu bila kali pertama kita meluahkan sesuatu masalah itu kepada seseorang (sedangkan ahli keluarga atau kekasih pun tidak mendapat layanan itu), maka saat itu hubungan antara keduanya sah digelar sahabat karib. Semua ini kupelajari dari Sekolah al-Pengalaman.
Pernah suatu ketika, tanpa disengaja aku meluahkan segala masalah yang sedang memenjara jiwa kepada seseorang kerana waktu itu aku tidak merasa sesiapa yang mampu memegang kerahsiaan itu. Sehinggalahhh ada seseorang tepuk bahuku dan menghantar message “”engkaulah sahabat aq"...huhuhuhu

Ya Allah, jagalah sahabat-sahabatku dikala penjagaanku tidak sampai pada mereka..
Sayangi mereka di kala rasa sayangku tidak mampu merangkulnya dalam dakapan yang nyata..
Perhatikan mereka di kala perhatianku tidak terangkum dalam kata yang sahaja..
Kerana Engkau punya segala yang aku tak punya Ya Allah..
Kerana ku ingin mereka selalu menjadi sahabatku di dunia dan harap bertemunya di syurga..
Amiin..

Kepada sahabat-sahabat yang ku sayangi..
Sesungguhnya diri ini banyak kelemahan.. banyak kekurangan..
Tanpa sokongan serta nasihat yang tidak putus-putus dari kalian, diri ini akan terus hanyut ditipu permainan dunia serta lupa kehidupan kekal di Akhirat..
Terima kasih di atas segalanya..
Hanya Allah sahaja yang mampu membalas segala jasa kalian..
Semoga ukhwah kita diberkati.. diredhai.. dan dirahmati serta kekal selamanya hingga ke akhirat..
Sesungguhnya diri ini beruntung mempunyai sahabat sejati yang sama-sama berjuang mencari keredhaanNYA..
Uhibbukum fillah..

3 comments:

tamtamtingkerpet :D said...

thumbs up :D

hisyam said...

ha ah....tulah kata kata pembunuh kita..kih9...mksudnya biarlaa kita jer yg tau kan ???kah9

tamtamtingkerpet :D said...

hhahaha.wat is the meaning by "killing"?conpius...=.=hehehe
anyways,itu tetnag kita :D